
A sakk szabályai röviden
A sakk egy egyszerű, mégis megunhatatlan stratégiai játék két főre, ahol nincs két egyforma parti, és számtalan saját taktikát tanulhatsz meg vagy alakíthatsz ki játékról játékra.
A sakkot két játékos játssza, akik felváltva lépnek. A cél az ellenfél királyának mattolása, vagyis olyan helyzetbe hozása, ahonnan nem tud elmenekülni, és nem védhető meg. A sakk egyszerűen megtanulható, mégis rendkívül mély stratégiai játék. Ha a bábuk lépéseit megtanuljátok, onnantól már menni fog.
A tábla:
8x8 mezős, váltakozó világos és sötét színekkel. A bal alsó sarok mindig sötét.
A bábuk:
Mindkét játékosnak 16 figurája van: 1 király, 1 vezér (királynő), 2 bástya, 2 huszár (ló), 2 futó, 8 gyalog.
Kezdőállás:
A sötét és a világos is a felé eső első két sorban állítja fel a bábuit. A második sor végig gyalogokból áll. Az első sorban középen a király és a királynő, ahol a királynő áll a saját színén. Majd onnan kifelé szimmetrikusan a futók, a huszárok, majd a bástyák a sarkokban.
Lépések:
Egy játékos egy körben, egy bábuval léphet, és csak egyszer, egy irányba az alábbi szabályok szerint:
- Király (1 db): egyet léphet bármely irányba
- Vezér/Királynő (1 db): vízszintesen, függőlegesen és átlósan bármennyi mezőt léphet
- Bástya (2 db): vízszintesen vagy függőlegesen bármennyi mezőt léphet
- Futó (2 db): átlósan bármennyi mezőt léphet
- Huszár (2 db): L-alakban lép (két mezőt egyik irányba, majd egyet derékszögben)
- Gyalog (8 db): előre egyet (első lépésnél kettőt is), ütni csak átlósan tud előre
Alapszabályok:
- Mindig a fehér kezd.
- A gyalogok léphetnek nyitásnál 2 mezőt, de utána már csak egyet.
- A király nem állhat sakkban. Ilyen kor vagy el kell lépni a királlyal vagy egy másik bábuval be kell lépni a sakk vonalába, blokkolva azt.
- Fogott bábuval lépni kell.
Matt:
A játék akkor ér véget, ha az ellenfél királya sakkban áll, és nem tudja elkerülni a támadást – ez a matt. Ez győzelmet jelent.
Döntetlen lehet:
- patt (a lépő fél nem tud szabályos lépést tenni, de nincs sakkban),
- háromszori azonos állás,
- ötvenszeri lépés ütés vagy gyaloglépés nélkül,
- vagy ha a játékosok megegyeznek.
Extra tipp:
Minden lépésnél érdemes megvizsgálni, hogy nincs-e sakkban a király. Ilyen helyzet véletlenül is előállhat, ha például egy bábu ellép a sakk útjából.
Itt találsz gyönyörű sakk készleteket fából, amik egy életre szóló ajándékok lehetnek.
Különleges lépések:
- Sáncolás: a király és az egyik bástya helyet cserélhet, ha úgy biztonságosabb számunkra a felállás: ha a király és a bástya között nincs már bábu, és ők sem mozdultak még el a helyükről, akkor a királyt húzzuk a bástya mellé, majd a bástyával lépjük át. Ez egy lépésnek számít.
- En passant: Ha az ellenfél gyalogja a saját kezdőpozíciójából két mezőt lép előre (ez csak az első lépésnél lehetséges), és ezzel közvetlenül a te gyalogod mellé kerül (ugyanazon sorra, szomszédos oszlopra), akkor azonnal a következő lépésedben leütheted úgy, mintha az ellenfél gyalogja csak egy mezőt lépett volna előre. Az "en passant" csak azonnal végrehajtható, az ellenfél gyaloglépése utáni következő lépésedben. Ha kihagyod ezt a lehetőséget, később már nem élhetsz vele.
- Gyalog átváltozása: ha a gyalog eléri az ellenfél alapsorát, bármely más figurára (kivéve király) átváltozhat
Óra használata:
A sakkban a profik órával játszanak, ami behatárolja, hogy mennyi ideje van egy játékosnak megnyerni a partit. Ha túl sokat gondolkodik egy lépésen, elfogy az ideje, és a másik nyer.
Nézd meg a minőségi sakk készleteket, több méretben és kialakításban: