
Egy megunhatatlan kártyajáték: Durak
A Durak kártyajáték 2-6 fő részére remek szórakozás, változatos, mégis könnyű megtanulni. Az UNO-hoz hasonlóan, nincs igazi nyertes, csak az utolsó bennmaradó veszít, ő lesz a durak, vagyis a „bolond”.
A Durak kártyajáték valóban nagyon változatos, és sok esetben a sakkhoz hasonló, több lépéses tervezés szükséges hozzá a végjátéknál. Megijedni nem kell, pár alapszabály megértése után már élvezetes, és ráérünk fokozatosan nagymesterré válni. A játéknak rengeteg változata létezik szerte a világon, különféle neveken. Itt a szerintünk legjobb verziót mutatjuk be.
Osztás:
A durakot 1 pakli franciakártyával játszuk, jokerek nélkül.
Minden játékos kap 6 lapot, és egyet felfordítva a húzópakli alá teszünk, ez határozza meg az adott partiban az adu színt, az adu üti a többi színt (pl. az adu kettes erősebb, mint egy nem adu ász).
Az kezd, akinél a legkisebb adu van kézben. Addig soroljuk az számokat, és figurákat, míg valaki nem jelzi, hogy nála van a legkisebb adu, amit meg is kell mutatnia. Ő kezd.
Óra járásával megegyező irányban halad a kör.
(A példában most 4 játékos lesz, de minden szabály ugyanaz 2-8 játékosra is.)
Az 1-es játékos kezdi a hívást, lehív egy lapot a tőle balra ülő 2-es játékosnak.
A 2-es játékos két dolgot tehet: felveszi a lapot vagy megüti. Megütni nagyobb lappal vagy aduval lehet. Adut csak nagyobb aduval lehet megütni. Az adu ász semmivel sem üthető.
Ha a 2-es játékos megüti a hívást, akkor az 1-es játékos hívhat még a számára négyet, max 5 lapot, de csak olyan számot és figurát hívhat, ami már lent van az asztalon, tehát a hívás és az ütés lapjait. Ha nem akar vagy nem tud többet hívni, de még nincs 5 hívás a 2-es játékos előtt, akkor a 3-as játékos hívhat a 2-esnek, majd a 4-es játékos, majd újra az 1-es, és így tovább, amíg a 2-es játékos meg nem üti mind az öt hívást vagy nem passzol mindenki egy kört, hogy nem hívnak többet. Ebben az esetben a hívott és megütött lapok kimennek a játékból.
Sorban mindenki kiegészíti a kézben lévő lapjait 6-ra: 1,3,4, majd utolsónak az akinek hívtak, a 2-es játékos.
Ezt követően ő hívhat a 3-as játékosnak, és megy minden ugyanúgy tovább, körbe.
Ha a 2-es játékos úgy dönt, hogy felveszi a lapot, mert nem tudja vagy nem akarja megütni (pl. nem akarja az ütőlapjait korán elhasználni), akkor a többiek adhatnak neki olyan lapokat, amik az asztalon voltak, de összesen csak 5 hívásra elegendő lapot, nem többet. Ebben az esetben, a soron következő játékos hív a tőle balra ülőnek, tehát a 3-as a 4-esnek, és megy minden ugyanúgy tovább.
Akinek szükséges sorban kiegészíti a kézben lévő lapjait hatra. A húzást mindig a hívást kezdő játékos kezdni, és sorban megyünk, az utolsó mindig az ütő játékos.
Csak akkor lehet kimenni, ha minden lap elfogyott a húzópakliból, majd kézből is.
Tehát két fontos játékos szerep van: a hívó és az ütő játékos. A hívó személye változik, megy körbe óra járásával megyegyző irányban, míg az ütő állandó, amíg meg nem üti az összes hívást vagy fel nem veszi a hívásokat.
Extra szabály:
Ha a húzópakli alatt adu ász van, és valakinél ott az adu kettes, kicserélheti, de csak osztás után egyből, az első hívás előtt. Ezzel elárulja, hogy nála van az adu ász, de annyi baj legyen. Az a legjobb lap.
Ha van olyan lap az ütőjátékos kezében, mint ami a hívás (pl. a hívás 8-as, és ő is le tud tenni egy, kettő vagy három 8-ast), akkor azzal továbblökheti a hívást a következő játékosnak.
Ha azonos lapok vannak a kezünkben, azok lehívhatóak egyszerre, de nem hívhatunk 5-nél többet egy játékos számára.
Extra tippek:
A magas lapokat és az adukat érdemes megtartani a játék végére, ami nem könnyű feladat.
Mivel többnyire minden körben esélyünk van hívni valamit minden játékosnak, érdemes azzal taktikázni, hogy ki üsse meg a hívásokat, és ki vegye fel a lapokat. Ha magas lapjaink vannak, el kell érnünk, hogy neünk hívjanak és üthessünk. Ha alapcsony, de jól lehívható, pl. egyforma lapjaink vannak, akkor az a cél, hogy az elöttünk lévő játékos felvegye a hívásokat, és mi hívhassunk. Hívjunk neki olyat, amit nem tud megütni. Árulkodó lehet, hogy mely színeknél használt adut ütéshez.
Durak kártyapartikhoz szerezz be egy prémium plasztik kártya csomagot vagy egy díszdobozos römikártya szettet.
Összefoglalva 10 lépésben:
- Mindenkinél 6 lap van.
- Van adu szín!
- Valaki hív a következő játékosnak.
- Ő megüti vagy felveszi.
- Ha megüti, kapha még 4 hívást. Ha valaki nem hív többet, hívhat a következő játékos, és így tovább. A megütött lapok kiesnek a játékból.
- Ha megütötte az összes hívást, ő hívhat.
- Ha felveszi a hívásokat, akkor a kövekező játékos hív az őt követőnek.
- Minden hívást/ütés után egészítsük ki a lapjainkat 6-ra.
- Ha elfogytak a lapok a pakliból, ki lehet menni.
- Aki a végén bent marad, ő a durak.