Gó játék szabályai – Ismerd meg és játssz vele bátran!
A gó játék korai verziója, amit még inkább jóslási szertartásokhoz használtak legalább 3000 évvel idősebb játék, mint a sakk első verziói. A mai napig rettentően népszerű, a világon mindenhol játszák. Kevésbé látványos, mint a sakk, de nem kevésbé izgalmas, és ugyanúgy megdolgoztatja az agytekervényeket, az garantált.
A játék hivatalos magyar neve a gó, a világban veicsi (kínai) és baduk (koreai) néven is ismert, japánban pedig igo elnevezéssel találkozhatunk vele. Játszák 19x19, 13x13 és 9x9-es táblán is.
A Go szabályai: alapok
A gó szabályok meglepően egyszerűek, ahhoz képest, mennyire sokféleképpen alakulhat egy-egy parti menete. Ha megismered, egy egészen új világ nyílik ki előtted. A sakkal szemben az egyik legnagyobb előnye, hogy lassúbb, ráérősebben építkező játék, és egyszerűbb megtanulni. Ettől még kellően feszült és fordulatos is, de nem olyan látványosak csatái, mint a sakknak. A játéknak két fontos eleme van, a tábla, és a kövek (fekete és fehér készlet).
A három legfontosabb szabály a gó játékban:
- A köveket a vonalak metszéspontjaira kell tenni.
- A játékosok felváltva jönnek, és 1 követ tesznek le a táblára.
- A letett kövek nem mozgathatók, a saját kövek nem vehetők le.
A gó játék célja:
A végére több területed legyen, mint az ellenfelednek. A birtokolt terület azok az üres metszéspontok, amiket csak a te köveid határolnak.
Kétféleképpen változtathatsz a területek arányán: vagy nagyobb részt kerítesz le a táblán, mint az ellenfél vagy bekeríted az ellenfél köveit és leveszed azokat a tábláról.
A gó játék vége:
A gó szabályai szerint a partinak akkor van vége, ha mindkét játékos passzol.
A gó parti végén azokat a területeket kell összeszámolni, amiket sikeresen elkerítettünk. A területek körbekerítéséhez az elkerítő körvonal sarokpontjai nem szükségesek. Ahol a kövek vannak, azokat a területeket nem számoljuk, ahogy a semleges területeket sem, ami vegyesen fekete és fehér kövek által határoltak. Egy üres metszéspont tehát egy területi egység a végén.
Képen a fekete területei, a fehér területei és a dame vagyis a semleges terület példája:
Számolás előtt a halott köveket le kell venni, és az elfogott kövekhez kell tenni. Azokat a köveket nevezzük halott köveknek, amik nem tudnák elkerülni a levételt, de nincsenek még teljesen körbekerítve. Jellemzően ezek ellenséges területen lévő magányos kövek, amik nem kapcsolódnak azonos színű kövekhez.
A levett/elfogott köveket vissza kell tenni az ellenfél területeire, így csökkentve az ő eredményét.
Ha tetszik a játék, itt tudsz gót vásárolni.
További szabályok:
- A gó játékot mindig a fekete kezdi. A helyzeti előnyt a komi kompenzálja (lásd lejjebb).
- Egy azonos színű kövekkel körbezárt metszéspontra nem tehető le ellentétes színű kő.
- Egy azonos színű kövekkel körbezárt mezőre akkor tehető le mégis ellentétes színű kő, ha ezzel egy másik mezőn álló követ körbezár, és azt így leveszi a tábláról.
- Bármekkora azonos színű kövekből álló csoport körbekeríthető és levehető egyszerre.
- Ha egy azonos színű csoport körbezárt az ellentétes színű kövek által, de van benne egy üres mező (szem), akkor az ellenfél betehet oda egy követ és leveheti a körbezárt köveket.
- Ha egy azonos színű csoport körbezárt az ellentétes színű kövek által, de van benne két üres mező (szem), akkor az az alakzat nem vehető le, mivel ellentétes kövek által körbezárt mezőre nem tehetünk le követ.
- Ko szabály: tilosak az olyan lépések, amik egy korábbi állás ismétléséhez vezetnek, tehát egy összefonódó körülzárásban nem szabad felváltva bekeríteni és így folyamatosan levenni egymás köveit.
„Az ókori Kínában, Japánban és Koreában a gó egyike volt a négy nemes dolgoknak a zene, költészet és festészet mellett. Az emberek úgy tarttották a gó játékosok okosak és nemesek.” (Nam Chi-hyung, a Baduk Tanulmányok Professzora, Myongji Egyetem)
Legfontosabb fogalmak:
Lépés: egy kő lerakása. Az előző kőhöz képest lehet meghosszabbítás, egypontos ugrás (egy kőhöz képest egy üres metszéspont kihagyásával letett kő), kétpontos ugrás, lóugrás (úgy, mint a sakkban), átlós lépés.
Meghosszabbítás: amikor egy lent lévő köved mellé teszel egy másikat.
Érintés: amikor az ellenél köve mellé teszel le közvetlenül egy követ.
Atari: az a helyzet, amikor egy kő vagy kövek egy lépés híján körbe vannak kerítve, tehát atariban vannak. Fenn áll a veszély, hogy az ellenfél egy lépéssel leveszi azokat. Klasszikus atari helyzet a képen:
Leütés: egy kő levétele a tábláról körülzárással.
Dame: üres területek, ahová senkinek nem éri meg belépni, és semleges marad a játék végén.
Kiri: vágás. Az a lépés, amivel az ellenfél köveit, alakzatait elvágjuk egymástól, ezzel lecsökkentjük a bekerítésükhöz szükséges kövek számát. A vágás könnyen visszaüthet ránk, ezért nagy körültekintéssel szabad belemenni ilyen lépésbe.
Ko: a végtelen szabály, ami szerint tilos minden olyan lépés, amivel egy korábbi állás megismétlődne. Tipikus ko helyzet a képen:
Me: szem, egy üres mező az egyszínű kövekből álló alakzatban. Ha egy alakzatban két szem van, az az alakzat levehetetlen és megbonthatatlan. Lásd a képen:
Komi: extra pontok a fehérnek, a fekete kezdése miatti handicap kompenzációjáért. A mérték megegyezés szerinti, de általában 6,5 pont.
Néhány hasznos tipp:
- A sarokpontokoz képest a 4-4 a legnépszerűbb kezdés, mert az elég távol van a saroktól, hogy jelentős területet szerezz meg, viszont elég közel ahhoz, hogy a kő és a sarok közé már ne furakodhasson be az ellenfél. A 3-3 pedig a legbiztonságosabb kezdés.
- A legkevesebb kővel a legnagyobb területet értelemszerűen a sarkokban tudod lekeríteni.
- Az egy-pontos ugrás sosem rossz.
- Ha van üres sarok a táblán, szerezd meg.
Útravaló:
Akkor leszel sikeres, ha ügyesen osztozkodsz a területeken, és nem mindent magadnak akarsz. Ha túl kapzsi vagy, mindent elveszíthetsz. Ha áldozatokat is képes vagy hozni, és tudsz engedni, könnyedén nyerhetsz. Hát nem olyan, mint maga az élet?
A Minőségi játék webáruházban kétféle gó játék kapható, az egyik egy elegáns, kompakt verzió semena fából, a másik egy hivatalos méretű versenytábla. Mindkettő kiváló fából készült, szépen tervezett, tartós, és tökéletes választás a játék megtanulásához és élvezetéhez.
A gó táblán ötödölő, amőba és Atari Go játék is játszható. Ez utóbbi ugyanúgy zajlik, mint a fenti gó játék, de a célja atariba tenni egy ellenséges követ, majd levenni azt. Kicsit olyan, mint a tic-tac-toe, de szabadabb és változatosabb.
Forrás: a blogposzt a Magyar Gószövetség játékleírása, Balogh Pál Gó szótára, valamint az Udacity, a NYIG_Go, a Go Magic és az In Sente YouTube videói alapján készült.